Pilotens hustru av Anita Shreve



Kathryn och Jack har varit gifta i 16 år, de har ett lyckligt äktenskap, en tonårsdotter och ett vackert hus. Men när Kathryn sent en natt får beskedet att Jack, som är pilot, har störtat med sitt flygplan och inga överlevande har hittats ställs hennes värld på ända. Man misstänker dessutom att han störtade planet med flit och drog över 100 människor med sej i döden. När Kathryn börjar gå igenom Jacks saker hittar hon lappar och anteckningar som tyder på att hon inte alls kände sin man så bra som hon trodde. Det verkar som om hela hennes äktenskap var en lögn. Hon vägrar dock tro att han gjorde självmord, och så småningom kommer sanningen fram.

Det här är första boken jag har läst av Anita Shreve. Jag hade hört talas om Pilotens hustru men hade inte läst några recensioner om den och hade inga speciella förväntningar på den när jag köpte den. Efter att jag köpt den fick jag dock höra att det inte var en av Shreves bästa böcker.
Jag tyckte i alla fall att den var helt okej. Aningen förutsägbar och inte direkt spännande, men fint skriven och lättläst. Det ska bli intressant att läsa mer av Anita Shreve och kunna jämföra med den här boken - bättre eller sämre? Någon som vill föreslå en bok av henne att läsa härnäst?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0