Flyga drake av Khaled Hosseini



Amir och Hassan växer upp i ett fredligt Afghanistan på 1970-talet. Amir är rikemansson och Hassan är hans tjänare, men de är bästa vänner. Hassan ställer alltid upp för Amir och försvarar honom, men när Hassan en dag råkar i knipa sviker Amir honom...
Amir och hans far flyr till USA när Afghanistan invaderas av Sovjetunionen i slutet av 70-talet och de skapar sej ett nytt liv. Men Amir blir aldrig fri från sina minnen från vad han gjorde mot sin barndomsvän, och när han efter många år får ett telefonsamtal från en gammal vän så inser han att han måste återvända till Afghanistan, trots att talibanerna tagit makten i landet och det är farligt att åka dit. Men han måste försöka ställa saker och ting till rätta.

Jag har hört så mycket positivt om den här boken, men hade ändå inga höga förväntningar om den. Jag är egentligen en deckartjej, men läser emellanåt andra böcker som omväxling och för att få lite bredd på mitt läsande. Trots allt gott jag hört om Flyga drake var jag ändå lite tveksam - ofta är jag nämligen kärringen mot strömmen och brukar inte tycka om böcker som fått en massa ros av alla recensenter (men hjälp, nu fick jag hjärnsläpp, hur stavar man det ordet??). Men självklart var jag nyfiken på boken och när jag vann den hos Ango häromveckan så blev jag jätteglad.

Och vilken bok! Den var grym, vacker, sorglig, gripande. Jag stal t.o.m lite tid i helgen och la mej på soffan för att läsa - det brukar jag aldrig hinna/unna mej annars (som flerbarns- /småbarnsmamma har man inte så mycket tid för sej själv...). Nu måste jag se till att skaffa Tusen strålande solar också!

Kommentarer
Postat av: Mrs. John Doe

Hej! Tänkte bara säga att du inte är bortglömd - din hemliga bokvän har ett färdigpysslat paket i bilen och ska posta det på vägen hem från jobbet... På måndag borde det alltså finnas i din låda! Meningen var att det skulle ha kommit fram idag, men så blev det tyvärr inte.

2008-10-10 @ 08:44:53
Postat av: boksnoken

Mrs. John Doe:

Ingen fara, jag känner mej inte bortglömd! Däremot väldigt nyfiken!! :-D

2008-10-10 @ 11:31:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0