Undantaget av Christian Jungersen



Min första Pocket & Prassel-bok är utläst! Det tog ett tag eftersom den var tjock och stilen var liten. Först blev jag lite förskräckt när jag såg den finstilta texten och tänkte att det kanske är en tungläst alltför lång bok, men jag kom snabbt in i boken och märkte att den var bra, riktigt bra.

Fyra kvinnor - Malene, Iben, Anne-Lise och Camilla - jobbar på Danskt centrum för information om folkmord i Köpenhamn. När Iben och Malene en dag får anonyma hotbrev per e-post börjar misstankar växa på den lilla arbetsplatsen och stämningen blir allt sämre. Kanske kommer breven från någon krigsförbrytare, eller är det Anne-Lise som skickat dem? Malene och Iben tror att Anne-Lise lider av en personlighetsstörning, och börjar ägna sej åt att frysa ut henne på ett sätt som är typiskt kvinnor, genom blickar och tystnad.

Man får växelvis följa kvinnorna utifrån deras egna tankar och perspektiv och hur de uppfattar relationen till varandra. Boken handlar om mobbing på arbetsplatsen och att ondskan finns såväl ute i världen i form av krigsförbrytelser, tortyr och mord, likväl som den finns i vardagen, på arbetsplatsen, hos den lilla människan som inte alltid agerar som hon tror att hon skulle agera.

Kanske hade boken gått att göra kortare, men jag tyckte ändå inte att den var för lång, Den berörde mej - tänk att en man kan veta så mycket om hur kvinnor funkar! - och väckte tankar (skulle jag kunna bete mej så??) och slutet var hur spännande som helst!

Kommentarer
Postat av: Ann

Verkar vara en intressant vinkel att skriva om. Den kommer upp på min vill-läsa-lista.

2008-10-02 @ 19:18:48
URL: http://annbookworm.wordpress.com/
Postat av: boksnoken

Ann:

Läs!! :-)

2008-10-02 @ 20:37:13
Postat av: Mrs. John Doe

Kul att du gillade den, då kan jag pusta ut! Och snart är det dags för nästa paket....

2008-10-03 @ 18:07:37
Postat av: boksnoken

Mrs John Doe:

Det ska bli sååå spännande att se vad du hittar på den här gången!! :-)

2008-10-03 @ 20:30:19
Postat av: Evelina

Kolla in buyorsell.blogg.se, där kan du sälja gamla kläder, skor etc. Helt GRATIS är det att lägga ut annonsen! Samtidigt som du kan leta efter något som passar just dig:)



2008-10-03 @ 20:36:18
URL: http://buyorsell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0